Volkswagen K70 LS.

Home


Uniek NSU K70 artikel


K70 geschiedenis


Technische gegevens


K70 aankooptips


Mijn K70


K70 liefde roest niet!


K70 in Luxemburg!

Verslag over een K70 enthousiast uit Luxemburg


Alle hoeken gezien.

Klein verslag van een K70 restauratie


Fabrieksfoto's


NSU K70 Promo


K70 Links


VW advertentie


K70 Taxi


K70 in Nederland


K70 in model


K70 films


Diverse testverslagen uit oude automagazines.

K70 duurtest

K70 Uitgebreid getest

K70 nogmaals getest

De K70 LS getest

Typisch adoptiekind


Diverse verslagen van meetings.

Meeting Zijtaart 2005

Clubdag Lage Vuursche 2006


Updates


Disclaimer



Dit artikel is verschenen in het blad “Autorevue" nummer 15 van het jaar 1973.

Twee jaar geleden schreven we in onze roadtest dat de VW K70 gezien zijn bovenmiddelmatige kwaliteiten wel een succes moest worden. De wat pittige prijs zou daarvoor geen beletsel vormen. Die bewering is niet helemaal uitgekomen, waarschijnlijk vanwege het feit dat de naam VW te zeer gedachten opwekt aan de Kever. Helaas, want tijdens een rij-indruk met de laatste K70 LS - een iets pittiger en sportiever versie van de gewone 90 pk versie - bleek weer eens overduidelijk, hoe modern deze oorspronkelijk door NSU ontwikkelde VW is. Zo modern, dat constructeurs van andere middenklasse-auto's er een voorbeeld aan kunnen nemen.

Zoals aan het motor/aandrijfaggregaat. Dat is samengebouwd tot één geheel, maar het is zo compact, dat het zonder problemen boven de vooras kon worden geplaatst, waarbij de aandrijfassen naar de voorwielen feitelijk uit het carter komen. Daardoor kon de K70 kort blijven, ondanks de voorwiel aandrijving met normaal in lengte richting geplaatste motor. De motor zelf is een iets naar links gekantelde vier cilinder lijnmotor met enkele bovenliggende nokkenas. Voor de K70 LS vergrootte VW de boring met 4 mm., waardoor de cilinderinhoud steeg naar 1807 cc. en het vermogen naar 100 pk (73,5kW). Belangrijker is echter de toename van het motorkoppel: van 13,7 naar 15,5 kgfm bij 3750 omw/min., 250 toeren lager dan bij een gewone K70 met 90 pk. De LS is daardoor niet alleen tien kilometer sneller geworden, maar vooral ook soepeler, hoewel men toch bij ca. 3500 omw/min. het vermogen goed voelt komen.

Het maximum toerental ligt bij de K70 nog steeds hoog, want men kan gerust tot boven de 6000-streep op de toerenteller doortrekken. Het verbruik van de LS-versie viel ons wat tegen en het ligt ook iets hoger dan de 90 pk. Deels zal daaraan de automatische choke schuldig zijn, terwijl een hoog verbruik verder altijd wat zwaarder weegt wanneer - zoals bij de K70 LS - de tank inhoud aan de krappe kant is.

Een van de kritiekpunten op de K70 indertijd betrof het geluidsniveau van de motor en eerlijk gezegd heeft de fabriek dat nu heel aardig onder de knie, vooral bij hoge toerentallen. Met de LS is zelfs een kruissnelheid van 150 km/uur in alle rust aan te houden.

Schakeling nog niet perfect.

In tegenstelling tot het motorgeluid is de schakeling nog niet zo verbeterd al wij zouden wensen. Weliswaar verloopt het schakelen nu veel soepeler dan voorheen, doch het patroon is beslist nog voor verbetering vatbaar. In de eerste plaats ligt de achteruit te dicht bij de "1", zodat haastige lieden bij een stoplicht ongemerkt de "achteruit" zouden kunnen inschakelen. Vreemd genoeg liggen de schakelvlakken van 1-2 en 3-4 juist vrij ver uit elkaar, zodat een snelle schakeling tijdens een inhaalmanoeuvre wel eens de "3" mist. Over de koppeling zult u ons niet horen, want die is een toonbeeld van lichte accurate bediening. De wielophanging is duidelijk op veercomfort geconstrueerd. Het gedrag van de vier onafhankelijk geveerde wielen is zelfs op zeer slechte wegdekken nauwelijks voelbaar en de K70 mag men zonder overdrijving één van de comfortabelste auto's in zijn klasse noemen. Daartegenover staat ook een enigszins sportief weggedrag. Vooral door snelle bochten laat de K70 zich bijzonder vlug en veilig loodsen.

Onderstuur kent de K70 in veel mindere mate dan ander voorwielaandrijvers. De bijzonder lichte en gevoelige besturing - sommige denken in eerste instantie zelfs aan een stuurbekrachtiging bij het rijden van de K70 - is overigens ook weer een bewijs dat deze VW meer op rustig rijden en comfort is ontworpen, want iemand die erg pittig rijdt zal wellicht iets te veel corrigeren, terwijl ook aandrijfreacties in het stuur voelbaar zijn. Ook helt de K70 LS nogal over in de bocht. Maar het is onze persoonlijke mening dat door die gevoelige besturing de K70 niet uitnodigt tot scheurwerk, maar wel tot een rustige zij het snelle rijstijl; een te waarderen eigenschap. Het remsysteem kan alle kritiek doorstaan, want de stoppers vertragen de toch 1050 kg wegende K70 zonder te veel pedaaldruk op voortreffelijke wijze. Even willen we melding maken van de op onze testwagen gemonteerde lichtmetalen velgen, die - voorzien van 175/70 SR - 14 banden - de wegligging nog iets verbeteren, maar vooral het uiterlijk van de wagen dienden. Ze kosten - wanneer de (nieuwe) standaard wielen en banden worden ingeleverd zo'n 1000 Gulden extra.

Sober maar functioneel.

Evenals het uiterlijk van de K70 - met zijn strakke lijnen, enorme glas oppervlak en grote kofferruimte eigenlijk uniek - is ook het interieur een toonbeeld van functionaliteit. De ronde klokken ( met toerenteller) voor de bestuurder zijn goed afleesbaar en alle schakelaars - in het bijzonder die voor ruitensproeier/wisser/claxon. De ventilatie en verwarming zijn uitstekend, hoewel de capaciteit van de ventilatieroosters links en rechts iets te kort schiet. De stoelen zitten prima en dankzij het grote glasoppervlak heeft de bestuurder een ongeëvenaard uitzicht, ook links en rechts naar achteren. Alleen zouden wij een stoffen bekleding wensen in plaats van de bij de LS standaard kunstleren bekleding.

Onze conclusie over de K70 LS - die met 10 pk extra, een matzwarte streep over de wagenflank en enkele kleineren accessoires 558 Gulden extra kost dan Fl 14331,- voor de gewone K70 kan kort zijn. Het is nog steeds een uitstekende auto, waarmee modern autorijden mogelijk is. Vooral de succesvolle combinatie tussen sportieve prestaties, groot veercomfort en een functioneel uiterlijk  is een sterk punt.

NAAR BOVEN